med rätt att trolla?

mamma slog just på tv med ett pling, hon ska se på sitt favoritprogram (eller ett av dem iallafall) - bygglov. billy och hans gäng är hos en familj i lilla edet och när de små namnskyltarna ploppar upp under parets ansikten står det under kvinnans namn att hin är legitimerad häxa. precis där där yrket brukar stå. jag tar alltså för givet att hon jobbar som häxa. men inte nog med det, hon är en legitimerad sådan!
det börjar självklart snurra till ganska rejält i min skalle så jag bestämmer mig för att googla lite.
vad jag mest undrar är såklart vem som bestämmer vilka häxor som verkligen får denna häx-legitimation, och vilken utbildning och erfarenhet som krävs. men självklart skulle det även vara kul att veta vad som ingår i deras arbetsuppgifter.



på spirity.se står att läsa: "Hösten år 2002 hade jag förmånen att få träffa Eta Christensson, en häxa i Skåne. Hon gav en kurs som hette Möt Gudinnan inom dig. Eta förde mig in på en stig som jag inte riktigt visste fanns. Men om jag tänker efter så vet jag att den var där inne i mig fast jag inte hade letat tillräckligt noga. (...) På denna helg följde en brevkurs om fyra brev med uppgifter i att utföra. Dessa gjorde jag med gott mod och många fantastiska ting uppenbarade sig i mitt inre. Denna brevkurs avslutades med en invigning för att bli legitimerad häxa i Skåne sommaren därpå."

på korpmor.se läser jag: "En del wiccaner kallar sig häxor, andra inte och eftersom Wicca, som är en religion, inte tilltalar alla med dragning åt det ockulta - i ordets egentliga mening - så finns det naturligtvis vilda häxor som i övrigt jobbar med sin magiska utbildning på sätt som kan vara rätt likt wiccanernas."

http://web.telia.com/~u45409106/ (ovan nämda Etas hemsida) läser jag: "Att vara häxa är ingen enkel sak. Alldeles för många undrar hur jag kan vilja kalla mig det. Det tyder på att okunskapen om vad en häxa är fortfarande är mycket stor. Jag är häxa därför att jag känner i djupet av min själ att det är det jag är. Jag blir glad av att kalla mig häxa. Jag trivs med det."

jag tolkar & sammanfattar: för att bli legitimerad häxa krävs att man går en brevkurs om fyra brev. 
                                                   wicca är en religion som vissa häxor tillhör.
                                                   häxa är någonting man är i djupet av sin själ



jag kan tyvärr inte lova att mina källor är helt säkra. om man söker på legitimerad häxa på google får man ungefär 954 träffar. dock är det svårt att hitta någon exakt fakta om just legitimerade häxor. existerar de? det verkar ju så med tanke på kvinnan i bygglov. världen är allt bra märklig.



nu berättade häxan i bygglovs man att hans fru (häxan) jobbar som medium, med healing och personlig utveckling. då vet jag det då. men jag undrar fortfarande vem hon fick sin legitimation av. ingen av mina frågor känns riktigt besvarade. google är lite överskattat ändå.

är du kunnig i ämnet får du gärna posta en liten kommentar :)

Kommentarer
Postat av: danny DJ takes you to the party

Hahaha! Roligt med folk som känner ett sånt enormt behov av att hävda sig.

/Daniel Johansson
Legitimerad trollkarl(?)

2008-02-26 @ 22:31:01
Postat av: Axel

Hör med min gamla spanskalärare, hon är nog kunnigare i det ämnet än vad hon är i spanska iallfall.

Eller så är det bara jag som är bitter...

2008-02-26 @ 23:38:55
Postat av: Lisa

Daniel: Ojoj. Någon mer som vill hävda sig?!
Axel: Antar att du hade hon tanten som ingen riktigt gillade. Men det är nog lite bitterhet som ligger bakom ändå.

2008-02-27 @ 12:58:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback