oslo

om sisådär en och en halvtimme går min buss från nils ericssons terminalen. bussen som skall ta mig till vårt kära grannland norges huvudstad. där skall jag besöka lite vänner, men framförallt, se timbuktu & damn!. tror att det kommer bli riktigt bra faktiskt. hoppas det. tog just ett beslut att inte ta med mig min nya älskling (läs: kamera), då jag inte riktigt fixat ihop den än känns det lite onödigt på något vis. fel val eller rätt val? egentligenf el val tror jag, men nu tog jag det beslutet iallafall. 

så. oslo. det är en ganska märklig stad ändå. en stad som jag förknippar med lyftkranar och varma sommardagar, det senare efter mitt besök där i juli. sist jag var där fick jag många knasiga känslor. det kändes inte direkt som att man var i en nordisk huvudstad, snarare en stad i sydeuropa (vilket dock kan ha berott på att det var typ 30 grader när vi var där). fast samtidigt känns det som att man är i en svensk stad. ja, alla vet ju att det bor många svenskar i oslo, men det känns snarare som en svensk stad med lite norrmän i än tvärt om. sen finns det en park också, som börjar på v.. får googla namnet. där är det hundratals statyer på nakna människor.
och sen är allting är stängt på söndagar. typ. inte seven eleven kanske men allt annat. och mataffärerna stänger klockan 6 på lördagar (efter mitt besök började jag alltså uppskatta sveriges ofta generösa öppettider). jaa, som sagt. norge är en märklig stad. eller förlåt. oslo är en märklig stad, menar jag såklart.

nu åker jag iallafall dit och det känns himla bra men lite knasigt ändå.
det är ju ändå mitt hemland liksom, haha.


vigelandparken heter platsen man skall gå till om man vill se nakna
människor i sten eller nåt sånt material.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback